Tuesday, January 27

now and forever


hmm..
kalau diingatkan balik
of late, banyak kali gak
aku menziarahi orang kematian / jenazah

well.. bukanlah bermaksud
dulu-dulu, aku jarang or tak pernah
melawat or ziarah langsung

cumanya, rasanya
mungkin disebabkan
faktor usia dan peranan kerja
kebelakangan ni, agak lebih sedikit
dari sebelum-sebelum ni

i.e. sebab dah makin tua ni
makin ramai juga sahabat dan saudara
yang juga meningkat tua
yang lebih terdedah jatuh sakit

ye la kan..
dulu.. masa aku/kita muda
kebarangkalian adalah lebih rendah
berbanding kini

hmm.. reality check! reality bites!
and i am no longer as young
c'est la vie nevertheless
face it! good luck!

notwithstanding all the above
i had been to 4 funerals
demise of relatives and friends
due to vehicles crashed
and natural causes

one thing for sure
from all the visit, each and every times
no (sane and mortal) person could deny that
one would definitely feel remorse
and think of one's own death

mati itu pasti!
the question is when and how

hmm.. anyhow..
masa aku berada and helped out
during this particular funeral
allahyarham anak kepada my boss, in bandar area)
tak dapat tidak, aku masih teringat dan terkenang
kejadian dan peristiwa yang agak 'mengelirukan'

(bukan kejadian seram and hantu la.. :p)

hmm.. gini kisahnya..

masa nak kebumi anak boss aku tu
memang ramai yang datang ziarah
ramai juga antaranya, rakan allahyarham
yang muda remaja sebaya, laki dan pompuan

yang aku agak sedih, adalah cara dan perlakuan
anak-anak/adik-adik ini, semasa di majlis tersebut
yang sedikit sebanyak reflected and made me thinking
agaknya, bagaimana dan sedalam mana ilmu
yang diajarkan dan dipelajari oleh mereka

bukanlah nak kata, aku ni baik and alim sangat
but, at least, fundamental kene la betul

sebagai contoh; masa ziarah jenazah, kat rumah
ada yang lelaki tu, pakai anting-anting
(earings - kalau cakap jawanya)
kot ye pun.. bukak la dulu time tu..
ada yang pompuan lak, pakai attire
(pakaian - kata orang jerman)
tapinya, mak aiii.. dedah/sendat/singkat

then, lepas tu.. masa usung jenazah ke masjid
(tak jauh.. about 400 meter from the house)
yang muda remaja sihat walafiat cargas tadi
semuanya, agaknya, sedih sangat, sampai tak daya
nak tolong pikul, or at least take turn
hence, yang tua-tua ni jugak la yang pulun
(walaupun aku tak la tua/kuat sangat lagi)

apapun.. yang aku rasa nak pengsan
bila masa nak nunggu lepas asar
sebelum jenazah disembahyangkan

hmm.. jenazah dah kat dalam masjid
some of the non-muslim friends to allahyarham
were also there, not really inside, but just at the steps
and gradually, came few other friends, muslim-ladies
just arrived at the steps and while still crying
sempat la plak, peck-kissing and exchanged hugs
with the boys, yup, inside the mosque, be it the muslim or non
and in the type of attire that i've mentioned earlier


hmm..
siapalah agaknya, cikgu diaorang ni
siapalah agaknya, parents mereka tu

enuff said!
- the end is very near indeed

don't be afraid, but, be prepared

1 comment:

Red Raven said...

Hmmm...i baru je kena admitted and yes...memang an experience i really dont want to repeat. Makes u realize how important nak jaga ur health.