Monday, April 2

telephone rings


beberapa hari ni, banyak la pulak
terima phone calls from various companies
yang menjalankan tele-marketing
yang menawarkan kad kredit la,
kad diskaun la, package itu ini la
hmmm..

kebiasaannya..
akan layan and dengar je dulu..
explanation dan promotion diaorang ni
best gak kengkadang, dengar 'janji-janji' mereka ni..
hehe..

apapun..
more often than not.. irritating gak..
kalau tak kena masa ke..
kalau tak kena mood kita ke..

jadinya.. bagi mengelakkan
orang yang telefon tu 'terasa hati'
dan kita yang ditelefon ni dilabel 'takde hati perut'
selalunya i would apply this alternative;


Aku : boleh mintak nombor telefon rumah (or mobile) you?
Dia : err.. untuk apa ?
Aku : nanti i call you back, tanya apa awak nak jual tadi ni?
Dia : tapi.. sekarang tak leh ke?
Aku : saya ada hal sekarang ni.. bagi la nombor telefon tu?
Dia : tak boleh la encik.. tu nombor peribadi saya..
Aku : exactly....

hehe...
ye la kan.. they called us on our 'private' numbers
i.e. house or mobile phone.. takpe pulak..
so now, how would they feel, if someone call them up
out of the blue.. time tengah makan ke.. tengok tv ke
and cerita pasal bende yang mana
'kalau kita nak.. kita akan tanya / cari la'..

betul tak?

hmm.. i guess...
paling mudah.. kalau diaorang telefon..
letak je telefon tu.. hehe..

but.. myself.. so far..
memang tak pernah sampai hati nak buat gitu..
ye la kan.. depa tu cuma 'cuba carik makan'..
hence, guna la cara lain nak 'layan' diaorang ni..

c' est la vie..

1 comment:

shiidenu said...

Yes, agree with you that kadang2 mmg irritating... Soalan diorang tak masuk akal & lebih dari mak ayah kita soal kita...

For me, tgk mood la, kalau mood baik & perlukan hiburan I layan je... I anggap yg diorang tu penghibur. Tapi nak buat camana, dah mmg kerja diorang gitu... Still, kena la ada tatasusila & boundry...